6/26/2017

COPENHAGEN

Hello!
Toivottavasti siellä päässä ollaan pikkuhiljaa toivuttu juhannusriennoista. Täällä päässä nökötetään paraikaa junassa nokat kohti Vaasaa ja takana on onnistunut Kööpenhaminan reissu. Oltiin siis reissussa kahden yön verran, perillä meillä oli aikaa yksi kokonainen päivä sekä kaksi puolikasta. Taas ollaan yhtä kokemusta ja uutta kaupunkia rikkaampana, ja tuon pituinen reissu riitti yllättävän hyvin kokemaan Köpiksen pääpiirteittäin! Kaikki sujui mutkattomasti: majoituimme ensimmäistä kertaa Airbnb:n kautta, mikä osoittautuikin oivaksi vaihtoehdoksi hotellille, lentokentältä matka keskustaan taittui kätevästi julkisilla, kokonaisena reissupäivänämme otimme kaupungin haltuun vuokraamalla koko päiväksi pyörät viidellätoista eurolla (yllätyin siitä, kuinka isoa roolia pyörät näyttelivätkään katukuvassa!) ja myös varpaat ovat tällä hetkellä rakkuloilla, kun käveltyjä kilometrejä kertyi muutaman päivän sisään lähemmäs 60 km. Ainoa miinus oli melkein koko reissun ajan kestäneet sadekelit, mutta voin vain kuvitella, kuinka mieletön on helteinen Köpis. Tämän paripäiväisen perusteella voin siis ehdottomasti suositella sitä viikonloppukohteeksi! Kokosin kuvien alle vähän tiivistelmää siitä, mitä kaikkea me ehdittiin puuhailla.

IMG_1339 IMG_1334

Nyhavnissa tuli tietysti käppäiltyä. Ensimmäisen kerran siellä kävellessämme satoi, joten alue ei päässyt ihan oikeuksiinsa, mutta kyllähä se lopulta osoittautui aika ihanaksi, kun illalla päädyimme sinne vielä uudestaan ilta-auringon aikaan. Illallistettiinkin siellä romanttisessa ravintolassa, jonka nimi unohdettiin epähuomiossa ottaa ylös. Harmi, sillä ruoka oli superhyvää!

Useampaan otteeseen tuli haahuiltua pitkin kävelykatu Strøgetia, jolta löytyi paras tarjonta shoppailuun. Sateisen kelin vuoksi päädyimme pariksi tunniksi myös kauppakeskus Field'siin, jonne pääsi nopeasti metrolla. Sieltä teinkin reissun parhaat ostokset, ja ai että, en edes muistanut, että materialismionnellisuus tuntuu näin hyvältä!

köpis1

Maailmankuulu Tivoli oli tietysti nähtävä. Laitteissa ei tällä kertaa hurviteltu, mutta vipinää ja ihmisiä riitti, kun tanskalaiset viettivät keskikesän juhlaansa, minkä vuoksi puiston keskellä olevaan lampeen oli sytytetty näyttävä kokko. Tivoli itsessään oli kokemus tunnelmansa ja iltavalaistuksensa ansiosta. Oikeanpuoleisessa kuvassa näkyy Kööpenhaminan tunnetuin nähtävyys, Pieni Merenneito- patsas.

Teimme myös mielenkiintoisen pikavisiitin Christianiaan, joka tunnetaan vapaakaupunkina, jossa käydään avoimesti kauppaa miedoilla huumeilla. Vaikka käytiinkin siellä ihan päiväsaikaan, niin kyllä siellä tuli aikas karmiva olo, ja melko nopeasti lähdettiin pois.

köpis

Kööpenhaminan oopperatalolle satuttiin sopivasti niin, että päästiin mukaan opastetulle kierrokselle. Oopperatalo oli näyttävä sekä sisältä että ulkoa, ja kierroksella pääsimme vierailemaan myös oopperasalissa sekä backstagella.

IMG_1340 IMG_1341

Tänään käytiin brunssilla Neighbourhood- nimisessä paikassa, ja kattokaa nyt, kuinka persoonallisen ja herkullisen näköinen! Oli oikein hyvä aloitus aamulle.

Näiden lisäksi ehdimme mm. kävellä yliopiston edustalla, ihailla kaunista iltamaisemaa, haahuilla ympäriinsä, käydä katsomassa Rosenbergin linnaa, käppäillä puistoissa, nauttia herkuista street food- hallissa, juoda viiniä ja viettää pitkästä aikaa kunnolla aikaa yhdessä. Oli muuten ihanaa olla reissussa, kun olin päättänyt viettää sen ilman minkäänlaisia valokuvauspaineita, ja siihen nähden olenkin loppujen lopuksi yllättävän tyytyväinen reissun kuvasaldoon!

Kivaa alkavaa viikkoa!

1. Ihanan oloinen reissu, näitä kuvia katsellessa tuli kyllä matkakuume :)

1. Oli kyllä kokonaisuudessaan tosi onnistunut reissu! (:

2. Oi, kuulostipas kivalta pikkureissulta ja erilaiselta juhannukselta! Mutta hui, kuulostipa omalla tavallaan hieman karmivalta tuo Christiania!! Eipä oo tullu itelle mieleenkään, että noinkin lähellä vois tollasta olla. :D
    Onneksi on itsellekin kaupunkireissu Budapestiin tiedossa vikalla lomaviikolla pikkusiskon kanssa, niin ei hirveä matkakateus iskenyt tästä postauksesta. ;)

-Karita

1. Ton Christianian jälkeen oli kyllä meillä molemmilla jonkun aikaa vähän kummallinen olo.. :D Oiii ihanaa, hauskaa reissua teille jo etukäteen ;)

3. Haluan ensinnäkin sanoa KIITOS! Luin sun vinkit pääsykoevalmistautumiseen, ja voin sanoa että niistä oli valtavasti apua, sillä syksyllä mua kutsuu Vaasa!

1. Mulla kohosi ihan hymy korviin, kun luin tän kommentin. Ensinnäkin ihan mahtavaa, että oli hyötyä, ja supersuperpaljon onnea opiskelupaikasta! :) Ja toiseksi, tervetuloa Vaasaan! <3