5/18/2015

VIIKKO ENNEN PÄÄSYKOETTA

Moikkis! 
Mä ajattelin tulla ennen nukkumaanmenoa kertomaan vähän mun fiiliksiä kuluneesta keväästä. Musta tuntuu kuin olisin vasta hetki sitten kirjoittanut TÄMÄN postauksen, jossa kerroin tulevan kevään opiskelusuunnitelmista ja nyt siitä on vierähtänyt jo melkein pari kuukautta. Kuten oon jo monesti painottanutkin, niin tää kevät on mennyt ihan hullua vauhtia. Toisaalta taas näihin pariin kuukauteen on mahtunut enemmän kuin mihinkään aikaisempaan kevääseen mun elämässä. Muutto Helsinkiin heti yo-kirjoitusten jälkeen, yksin asumiseen ja uuteen kaupunkiin totutteleminen, valmennuskurssi ja ennen kaikkea se pääsykoekirjojen maailma.

Kuvat: WeHeartIt
motiv1
Pääsykokeeseen on aikaa tasan viikko, oikeastaan tarkemmin ottaen kuusi päivää. Mä en voi uskoa että yli seitsemän viikkoa reilusta kahdeksasta on takana, perustyö pitäis olla tehtynä ja viimeiset päivät varata enää kertailua ja viimeisten sääntöjen opettelua varten. Ekat viikot kirjojen parissa meni lähinnä ihan vaan tutustuessa, kokonaisuuksia hahmottaessa ja sitä peruspohjaa rakentaessa, juridiikan kieli ja kaikki aiheeseen liittyvä oli mulle ihan uutta ja on tietty vieläkin. Kun asiat alkoi avautua, alkoi vastaustekniikan opettelu. Tehtävien teko oli aluksi iiihan täyttä utopiaa, vaikka jotain oliskin jo kirjoista oppinut. No, sitä sekin on osittain vieläkin, mutta paljon oon kehittynyt siitä pisteestä mistä lähdin.
 Oikeestaan koko ensimmäinen kuukausi meni rutiinilla ja omalla painollaan, päivät vietin kirjastossa ja muutaman illan viikosta kurssilla. Ihmettelin, että koska se paljon puhuttu tunteiden heittely oikein alkaa ;D No, vähän puolivälin jälkeen mulla iskikin joku pienimuotoinen muutaman päivän masennus, kun tuntui että kaikki on ihan turhaa ja että en varmana tuu ikinä pääsemään sisään. Siinä vaiheessa, kun kolme viikkoa oli jäljellä, iski todellisuus että muutaman viikon päästä kaikki tosiaan on ohi, ja tavallaan ensimmäistä kertaa tuli se fiilis että kunpa tää kaikki oliskin jo ohi. Se toisaalta toi lisää potkua, kun tajusin että kuinka vähän aikaa oikeasti on jäljellä ja siinä vaiheessa päätin, että painan viimeiset viikot ihan täysillä.
motiv2
Valmennuskurssi on viimeistä huomista kertausiltaa vaille käyty, ja jokaisella mahdollisella kurssikerralla ja välikokeessa oon ollut ja yrittänyt ainakin ottaa ilon irti joka sentistä jonka kurssista pulitin. Oon kokenut kurssista olleen todella paljon hyötyä varsinkin näin ensikertalaisena, ja ylipäätään vaikeiden asioiden hahmottamisessa. Sekin, että on tavallaan koko ajan se paine siitä, kuinka moni vieressä olevista yrittää myös ihan täysillä, on tuonut itsellekin lisää motivaatiota. Samalla on kuitenkin pitänyt kamppailla sen kanssa, ettei käytä liikaa energiaa vertailemalla itseään muihin. Kurssilla oon myös tutustunut ihaniin ihmisiin, jotka on tehnyt keväästä paljon mieluisamman ja auttanut siinä, etten oo tuntenut oloani yksinäiseksi oikeastaan kertaakaan koko kevään aikana. 

Helsinkiin oon kaupunkina rakastunut kevään aikana, ja toivonkin että joskus saisin tänne muuttaa opiskelujen perässä. Tietenkään se ei oo ehdoton juttu, vaan voi hyvin olla, että jos en tänä vuonna pääse sisään, niin päädynkin hakemaan ensi kerralla jonnekin muualle. Eihän sillä kaupungilla loppupeleissä ole niin paljoa merkitystä, kunhan ala on oikea. Helsinki- rakkaudesta huolimatta musta on toisaalta ihan kiva palata viikon päästä Kankaanpäähän, ennen kaikkea tietysti on ikävä perhettä, ystäviä ja poikaystävää, joita on kevään aikan tullut nähtyä liian vähän. Toisaalta arvostus esimerkiksi omaa parisuhdetta kohtaan on noussut ihan uusiin sfääreihin ja on alkanut arvostaa sitä ihan tavallista yhteistä arkea, kun on nähnyt vaan parin viikon välein viikonloppuisin sen parin yön verran.
motiv3
Nyt, kun kokeeseen on enää se kuusi päivää, on mun mielestä omalla kohdallani tärkeintä ottaa vaan rauhallisesti ja välttää panikointia. Koko kevään oon lukenut kirjastossa, jossa oon pystynyt keskittymään parhaiten, mutta viimeiset päivät aijon lukea kotona, jotta voin käydä kirjat vielä kerran huolella ääneen läpi ja tankata kaiken mahdollisen tiedon päähäni ilman kirjaston aukioloaikataulujen mukaan menemistä ja ylimääräistä ruokailujen ja eväiden kanssa sumblimista. Levottomat yöunet ovat alkaneet oikeastaan vasta nyt, joten viimeiset päivät yritän myös kiinnittää erityistä huomiota siihen, että unta tulisi tarpeeksi (nimimerkillä kello on jo 23.15.. tää on vika ilta kun valvon näin myöhään, I promise!) 
 Joku ehkä voi nyt ihmetellä, että miten joku pääsykoe voi olla näin iso juttu että siitä voi vauhkota kokonaisen postauksen verran, haha :D Ehkä se on se, että kun on koko kevään omistanut vain ja ainoastaan opiskelulle, niin se pääsykoe kuitenkin siinä vaiheessa tuntuu aika isolta jutulta. Mua aina välillä pelottaa se totaalinen epäonnistuminen, se että mitä jos en koepaperin eteen saadessani ymmärräkkään yhtä ainutta kysymystä, ja koko kevään aikana tehty työ niin sanotusti "valuu hukkaan". Aina kun tää ajatus tulee mun mieleen, yritän kuitenkin heti karistaa sen mielestäni. Eihän tää oo loppujen lopuksi oo silti yhtään turhaa, itsehän mä päätin kevään yo-kirjoitusten jälkeen lähteä vielä katsomaan, että millaista tämä touhu on, ja ennen kaikkea saamaan sitä kokemusta ensi vuotta varten, jos nyt ei tärppää. Mä oon aina tiedostanut sen, kuinka paljon oikikseen pääseminen vaatii töitä, ja vaikka mulla onkin tällä hetkellä ihan luottavainen mieli oman osaamiseni suhteen, niin tiedän että kokeen pitäisi mennä ihan älyttömän nappiin, että ovet yliopistoon avautuisi. Oonkin nyt päättänyt, että teen parhaani mihin vaan ikinä pystyn ja katson mihin se tänä vuonna riittää. Haluan -ja tiedänkin - että mulla ei tuu kokeen jälkeen kesällä olemaan sellainen olo, etten tehnyt kaikkeani. Mitään hävittäväähän tässä ei oo, eikä elämä kaadu yhteen pääsykokeeseen. (Hahah, huomaatteko kuinka yritän psyykata itteäni tätä kirjoittaessa ;D) Vaikken oo koskaan välivuotta tietoisesti halunnut, niin jos en pääse sisään, tulee sekin myös varmasti tarpeeseen ja saan kerättyä kunnolla voimia tulevaisuutta varten. Mutta loppuun asti mennään itseensä luottaen, eihän tässä olis muuten mitään järkeä! Ja jos mä jotain oon kevään aikana oppinut, niin sen että oon aidosti kiinnostunut kyseisestä alasta. 

Opiskeluihin liittyen tänään varmistui myös, että mä saan ensi viikonloppuna painaa ylioppilaslakin päähäni, ihanaa! Sitä päivää, ja ensi maanantain kello 16.00 odotellessa. Palaillaan, kun saan pääsykokeen pois päiväjärjestyksestä. Siihen asti painetaan täysillä, tsempit vielä myös muille pääsykokekirjojen kanssa ahertaville, nähdään! :) 

10 kommenttia:

  1. Ei oo musta yhtään outoa, että kokonaisen postauksen väkersit pääsykokeesta, sillä se on todella ollut yks tän kevään pääkomponentti elämässäs. Osa tekstistä oli aivan, kun mun suusta tullutta. Itekin sentään yhellä romahduskohtauksella oon tän pääsykoelukemisurakan selvittänyt! :D Sillon kyllä käytiin pohjalla - ja toooosi syvällä...
    Onneks ihan hetikohtapian helpottaa, sillä huomenna mä pakerran Turussa kokeen kimpussa sen viis tuntia ja todellaki aion antaa kaikkeni! Tuntuu kyllä todella oudolta, että tää h-hetki on näin lähellä - just äskenhän mä meinasin tippua tuolilta, kun tajusin, että kokeeseen on enää 5,5 vko ?!

    Haluun vielä lähettää sulle isot viimeset tsemppitoivotukset ja jaksamiset viime hetken kertailuun! Kyllä sen jaksaa, kun ajattelee, että kokeen jälkeen on kesä edessä ja voi taas panostaa ihmissuhteisiin ja tehdä asioita enemmän fiilispohjalta. Kokeeseen kasaa niin hyvä itseluottamus päälle, ku mahollista, ja teet vaa kaikkes - se riittää, ja voit olla ylpee ittestäs lopputuloksesta huolimatta, sillä oon varma, että parhaas oot asian eteen tehny! :)

    Karita

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää oli aivan ihana kommentti! Oot ihan oikeessa kaikessa, mitä sanoit :) Ihan supersuperpaljon tsemppiä sulle huomiselle, Karita!<3 Kohta tää on molempien kohdalla ohi ja voidaan nauttia kesästä täysin rinnoin :)

      Poista
  2. Voih onnea kokeeseen! Mulla on kyl itellänäkin samoja fiiliksiä ollut.. Mulla on tosiaan jo huomenna koe! Jännittää kyllä ihan hirveesti, mutta samalla oon kyl onnellinem et tää koko kevään lukemis urakka vihdoinkin loppuu! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samat fiilikset täälläkin! Tosi kiva kun laitoit kommenttia, nyt mäkin pääsen toivottamaan sullekin ihan superisti onnea huomiseen koitokseen!:)

      Poista
  3. Tsemppiä sulle pääsykokeeseen! :) Varmasti voit tuolla työmäärällä jäädä ylpeänä kesälomalle kävi miten kävi :) Omalla kohdallani tuntuisi niin epätodelliselta päästä varsinkaan ensimmäisellä kerralla oikikseen/lääkikseen, että pelkästä kovasta yrittämisestäkin olisin jo hurjan ylpeä!

    VastaaPoista
  4. Mitä muuten kirjotit ja mitkä arvosanat sait? Ja erittäin paljon tsemppiä pääsykokeisiin!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kirjotin ruotsista, lyhyestä matikasta ja äidinkielestä E:n, psykologiasta M:n, biologiasta C:n ja englannista B:n :) kiitos paljon ihana!<3

      Poista