8/26/2016

MILLAINEN KOKEMUS OLI VÄLIVUOSI?

Uskoisin, että ainakin muutamat teistä tätä tekstiä tällä hetkellä lukevista ovat paraikaa ensimmäisen välivuotensa kynnyksellä, tai kenties aloittaneet abivuotensa takaraivossaan pieni stressi kaikesta tulevasta. Mihin ihmeeseen mä oikein haen opiskelemaan? Entä jos en pääse kouluun? Pitäiskö pitää vaan suoraan välivuosi? Mitä mä teen välivuotena? Muistan niin hyvin, kuinka paljon me etenkin noina aikoina pähkäiltiin ystävien kanssa kaikkea tulevaisuuteen liittyvää, ja nyt kun multa löytyy esimerkiksi juuri välivuodesta omakohtaista kokemusta, on mun jo jonkin aikaa tehnyt mieli tulla raapustelemaan teille vähän ajatuksiani siitä.

Mulla on nyt siis takana päin ja erittäin tuoreessa muistissa välivuosi, jonka vietin lukiosta valmistuttuani. Lähes koko lukion ajanhan mä vielä ajattelin, että en halua missään nimessä viettää välivuotta, vaan lähteä suorinta tietä korkeakouluopintojen pariin. Ajattelin mustavalkoisesti niin oikeastaan kolmannen lukiovuoteni syksyyn asti, kunnes pohdintatuokioiden jälkeen varmistuin siitä, mihin kouluun tulen hakupaperit laittamaan. Valinta oli oikeustieteellinen, joten siinä vaiheessa mun oli vaan yksinkertaisesti pakko hyväksyä se tosiasia, että välivuosi on enemmän kuin mahdollinen - suorastaan todennäköinen. Toisaalta se, että olin päähäni jo iskostanut "en halua välivuotta ja haluan siihen h*mmetin kouluun enemmän kuin mitään muuta ikinä"- ajatuksen, sekä sen tuoma motivaatipuuska, auttoivat mua pääsemään jo ensimmäisen varasijan päähän koulupaikasta, mikä taas loi uskoa itseen ja toi merkittävää lisäbuustia seuraavalle hakukeväälle. Tästä näkökulmasta katsottuna mun ensimmäinen vinkki voisikin olla se, että vaikka välivuosi tuntuisikin oikealta ratkaisulta, niin mikäli sulla on jo mielessä sun tulevaisuuden unelma-ala ja intoa riittää vielä kirjoitusten jälkeen, lähde heti rohkeasti tavoittelemaan koulupaikkaa. Mulle ainakin oli ratkaisevan suuri apu siitä, etten joutunut enää seuraavana vuonna aloittamaan koko hakuprosessia ihan nollista.
välivuosi No toisaalta taas pieni rohkaisupuhe teille, joilla ei ole hajuakaan, mitä sitä tulevaisuudessa tekisi, ja välivuosi on siten väistämättä edessä. Täällä nimittäin kirjoittelee yksi ennakkoluuloinen, joka joutui täysin pyörtämään aikaisemmat sanansa ja asenteensa välivuotta kohtaan. Kuten arvata saattaa, vuosi osoittautui ehdottomasti yhdeksi mun elämäni parhaimmista, ellei jopa parhaimmaksi! Välivuoden ei todellakaan tarvitse olla turhaa ja hukkaan heitettyä aikaa, vaan sen aikana ehtii ottaa rennosti, säästää rahaa, hankkia työkokemusta, pohtia tulevaisuutta, viettää aikaa läheisten kanssa ja tehdä monia asioita, joista voi myöhemmin vain haaveilla. Ennen välivuoden alkamista moni mulle bloginkin puolella kommentoi, ettei kannata suotta pelätä välivuotta, sillä se voikin osoittautua hyväksi päätökseksi. Ja nyt jälkeen päin mä yhtään liioittelematta suorastaan ihmettelen, että miksi mä edes niin kovasti halusin lähteä suoraan opiskelemaan?! Totta kai, kun se tulevaisuuden unelmatavoite oli jo selvillä, niin eipä siinä muu auttanut kuin mennä päätä pahkaa sitä kohti, mutta en vaan ehkä enää ymmärrä sitä jo lukion alkuajoista asti mussa vallinnutta ehdotonta ei- ajatusta välivuodesta ylipäätään. Olisin joo valmistunut vuoden aikaisemmin, mutta hei - tää kulunut vuosi antoi mulle niin paljon enemmän. 
välivuosi2 Mitä kaikkea mulle sitten jäi välivuodesta käteen ja mitä mä sen aikana ehdin tehdä ja kokea?

Välivuoden alku oli mulle vaikeaa aikaa, kun en ollut vielä päässyt yli pettymyksestä koulupaikan jäädessä niin pienestä kiinni, uusi elämäntilanne vaati sopeutumista eikä töitäkään meinannut irrota mistään. Kirjoitin postauksen sen hetkisistä ajatuksistani, sen voi käydä lukemassa täältä. Loppujen lopuksi jo heti syyskuun alussa mua onnisti, ja sain itselleni ihanan työpaikan kahvila-ravintolasta, jossa työskentelin koko välivuoden ajan seuraavaan pääsykoekevääseen asti, ja sen jälkeen vielä koko kesän ajan. 

Monipuolisen ja asiakaspalvelupainotteisen työpaikan ja yhteensä neljän konseptin alla työskentelyn myötä kertyneiden kokemuksien lisäksi sain vuoden aikana arvokasta työkokemusta myös ala-asteen sijaisena toimimalla, satunnaisia soolokeikkoja heittämällä, paikallisen kuntokeskuksen ryhmäliikuntoja vetämällä sekä piano-opettajana. 

Vietin puoli vuotta "inttileskenä", ja opin sinä aikana sekä nauttimaan yksinolosta, että arvostamaan parisuhdetta ja yhteistä aikaa entistä enemmän.

 Intti huomioon ottaen tuntuu ehkä vähän hassulta myöntää, mutta välivuoden syksy on jäänyt mulla mieleen ehkä elämäni yhtenä onnellisimmista ajanjaksoista. Tein töissä vaan muutamia vuoroja viikossa, viikonloppuisin oli ihana nähdä lomille päässyttä poikaystävää, mulla oli enemmän vapaa-aikaa kuin koskaan aikaisemmin elämässäni ja syksyyn mahtui muutenkin kaikenlaista kivaa häppeninkiä. Nukuin, treenasin ja ulkoilin paljon. Se olo, mikä mulla oli tona syksynä, on jäänyt mulla sellaiseksi #lifegoal- oloksi, mitä mä muistelen nykyäänkin aina välillä ja mihin pyrin. 

Sain töiden myötä säästettyä rahaa opiskeluajoille ja tehtyä tulevaisuutta varten tarpeellisia hankintoja. Uudistin huoneeni viihtyisämmäksi. Myin lähes kaikki käyttämättömät vaatteeni ja muut tavarat Facebookin kirppareilla. Ja vietin koko vuoden lähinnä työ-, yö- tai treenivaatteissa, koska mun vaatekaappi suorastaan ammotti tyhjyyttään. Päivitysprojekti alkakoon! :D 

Koin sen, miltä tuntuu maata joka ilta sängyssä miettien samoja asioita. Myös poikaystävä joutui aivan liian usein kuuntelemaan mun ääneen lausuttuja ajatuksiani siitä, miten paljon haluan opiskelemaan. Miten mun maailma kyllä ihan varmasti kaatuu, jos en pääse. Miten mun on vaan yksinkertaisesti pakko päästä. Päläpäläpälä. Motivaatiota pidin yllä lueskelemalla kirjastosta lainaamiani eri oikeudenalojen perusteoksia ja käymällä kaverini kanssa syksyn ajan Tampereella avoimen yliopiston johdatuskurssilla. 

Matkustin. Veljen kanssa Turkkiin, poikaystävän kanssa Tallinnaan ja Jamaikalle sekä tyttöjenreissuille Tukholmaan ja Menorcalle. Ihan mielettömän kivoja reissuja jokainen. Varmaan sanomattakin selvää, että matkustus on mun mielestä yksi asia jota kannattaa välivuotena ehdottomasti harrastaa, jos vaan mahdollista! 

Pääsin rennompitahtisen työsyksyn jälkeen kokemaan alkukevään ajan myös tiiviimpää työtahtia, ja työskenneltyäni viikon putkeen 11- tuntista päivää, hyvänä opetuksena myös sen, miltä tuntuu olla oikeasti lopen uupunut työnteosta.
välivuosi3
Treenasin enemmän kuin koskaan ja opin nauttimaan niin salilla kuin ulkona kävelyillä käymisestä entistä enemmän. Blogin historian top 3- luetuimpiin postauksiin päätyivätkin pari treeniaiheista postaustani: tämä & tämä.

Vietin Helsingissä yhden elämäni hirveimmistä keväistä, eli samanaikaisesti palavalla innolla ja hyytävällä kauhulla odotetun, toisen pääsykoekevääni. Kevääseen mahtui totta kai monia hyviäkin hetkiä ja sain mahdollisuuden nauttia keväisestä Helsingistä sekä tutustua ihaniin uusiin ihmisiin. Heti alkukeväästä kirjojen ilmestyttyä mua kuitenkin alkoivat elämänmuutoksen ja stressin myötä vaivata jatkuvat ahdistuskohtaukset, jotka johtivat siihen, että mietin jo ensimmäisten viikkojen aikana luovuttamista, ja soitin kirjastosta itkien vuoron perään äidille ja poikaystävälle, että mä en pysty tähän yksin, mun on pakko päästä kotiin lukemaan. Samalla tiesin, etten missään nimessä voisi jättää kurssia käymättä. Toisin kuin suoraan kirjoitusrupeaman jälkeen, rennon ja stressittömän välivuoden jälkeen täysi muutos arjessa yksinoloon yhdistettynä osoittautuivat paljon suuremmaksi koitokseksi kuin osasin odottaa. Olo onneksi helpotti hetkeksi, ja lukemisesta ja valmennuskurssilla ramppaamisesta tuli taas sitä samaa rutiinia. Vedin kuitenkin koko kevään niin täysillä, että loppukeväästä sekä mun henkinen että fyysinen terveys taas pettivät. Lähdin lopulta kotiin lukemaan jättäen viimeiset kurssikerrat välistä. Kotona heräsin aina aamuisin jo kevään aikana tutuksi tulleeseen mahakipuun, joka kävi kahtena viimeisenä viikkona niin sietämättömäksi, että ramppasin lääkärissä moneen otteeseen, ja itkin jokaisen aamun alkajaisiksi äidille pari tuntia sitä, miten mä luovutan, miten mä en toivo mitään muuta kuin että tää olis vaan ohi. Sen jälkeen energiajuoma ja suklaalevy naamariin (jep, joka ikinen päivä..), hetki itsensä kokoamista ja iltaan asti nenä kiinni kirjassa. Osaamistaso oli lopulta sellainen, että h-hetken koittaessa sain mennä kokeeseen itsevarmana. Sisällä ollaan kirkkaasti, luojan kiitos. Onneksi en luovuttanut, sillä tuli kyllä noiden päivien aikana moneen otteeseen uhottua, että jos en pääse, niin en varmana uudestaan hae. Sen verran koville otti. Tästä kohdasta tulikin melkoinen stoori, mutta oli pakko kertoa vähän näistä välivuoden varjopuolistakin. En oo meinaan varmaan koskaan vetänyt itseäni niin loppuun, eli siinä teille taas yksi mun vinkeistä: älkää herran jestas vetäkö itteänne loppuun niiden pääsykoekirjojen kanssa, se saattaa koitua kohtaloksenne! :D 

Yllämainittujen vuorten huippujen sekä pohjamudissa mönkimisten lisäksi mun välivuoteen mahtui paljon kaikenlaista kivaa pientä. Vietin paljon aikaa perheen kanssa, kävin autokoulun loppuun, tutustuin moniin ihan huippuihaniin uusiin tyyppeihin, vietin erityisen lämpimänä muistoihin jääneen joulun kotona rakkaitteni ympäröimänä, pääsin synttärilahjana lempibändini keikalle, matkustin ympäri Suomea, opin juomaan viiniä (tärkeä maininta, eikö!!), tein monia hauskoja tyttöjenreissuja parhaiden ystävieni kanssa, opin tuntemaan itseni paremmin ja ennen kaikkea nauttimaan täysin siemauksin myös niistä elämän pienistä iloista ja hyvistä hetkistä.

All in all, välivuosi oli kaikessa tavallisuudessaan huippukiva ja opettavainen kokemus, jota voin suositella jokaiselle!
Ja kaiken tämän vuodatuksen jälkeen on taas teidän vuoronne olla äänessä. Missä elämäntilanteessa te ootte? Abivuosi, välivuosi tai phuksisyksy edessä? Kertokaa ihmeessä, jos tää postaus toi teille edes jotain uutta näkökulmaa. Myös kokeneiden korkeakoulukävijöiden vinkit ovat tälle untuvikolle enemmän kuin toivottuja. Mä tykkään älyttömästi kirjotella opiskeluaiheisia postauksia, kun ne tuntuvat olevan niin monelle ajankohtaisia, joten jos teitä kiinnostaa jatkossakin lukea samantyylisistä aiheista niin kertokaa ihmeessä mitä haluaisitte täältä käydä lukemassa! :) 

19 kommenttia:

  1. Rakastan näitä opiskelupostauksia, koska näillä näkymin samaan opinahjoon yritän tulevaisuudessa päästä sisään! Tuo ihan hurjasti lisämotivaatiota ja sellaista asennetta että hitto vie, jos toiki pystyy niin mäki sit!:-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä ihana kuulla, yritän puhua aina välillä kouluunkin liittyvistä jutuista niin saat sitten käsitystä että millaista tätä alaa on opiskella! :) Ja nimenomaan, mä oon nimittäin ainakin ihan tavallinen tallaaja ja koko homma on suurimmaksi osaksi vaan ahkeruudesta kiinni, joten sulla on ihan oikee asenne! :>

      Poista
  2. Oon sun kanssa samassa elämäntilanteessa: kirjotin viime vuonna ja nyt välivuoden jälkeen alkaa opinnot samassa paikassa kuin sulla. Mä vietin välivuoden yhdessä kansanopistossa ja avoimessa oikeustiedettä opiskelemassa, ja ehkä vähän kadun tuota valintaani. Toki on kiva, että saa kursseja hyväksiluettua yliopistossa ja ehkä vuoden aikana kehittyneet opiskelutaidot olivat elintärkeitä sisäänpääsyn kannalta, mutta samalla tuhlasin ainoan mahdollisuuteni moneen vuoteen tehdä muuta kuin opiskella :I

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heeei hauskaa, miten sulla on ensimmäinen viikko sujunut? :) Joo, ymmärrän.. Mut toi on kyllä ihan totta, että se saattoi olla ratkaiseva tekijä sisänpääsyn kannalta! Ja toisaalta, oot varmaan saanut aika hyvin kursseja käytyä ton vuoden aikana, joten jos jossain vaiheessa tulee sellanen olo että sitä breikkiä kaipaisi niin sithän sun on helppo ottaa väliin vähän löysempi jakso niiden jo suoritettujen kurssien ajalle.. :)

      Poista
  3. Ihana kuulla valoisia ajatuksia välivuodesta! Itselläni alkoi myös välivuosi ja kauhuskenaarioista huolimatta, tää on startannut ihan hyvin. Oikeastaan tuntuu ihan hyvältä saada vähän aikaa ja vain miettiä mitä tulevaisuudessa tekisi (tietty mahdollisten töiden ohella). Ihan mahtava hakea inspiraatiota myös tästä sun kirjoituksesta!

    -Julia, http://bemyr0me0.blogspot.fi/ blogista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, aattelinkin että voi kun joku saisi tästä edes jotain pientä inspistä! Kiva kuulla, että sulla on lähtenyt hyvin käyntiin pienistä epäröinneistä huolimatta. Pidä huippu vuosi! <3

      Poista
  4. Ihana postaus, sai motivaation yhä enemmän nousemaan, kun tässä itse juuri välivuotta viettelen ja keväällä olisi taas luku-urakka edessä. Mites muuten sun kirjoitukset meni eli oliko lähtöpisteet niistä korkeet?:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa! :) Ei ollut mitenkään erityisen korkeat lähtöpisteet, kuudesta aineesta kirjoitin kolme E:tä ja muut ripotellen alempia arvosanoja.

      Hei pidä superkiva ja rentouttava vuosi, niin jaksat sitten taas keväällä pakertaa! ;)

      Poista
  5. Viime kevään ylioppilaana nyt aloittelen välivuotta, jäin varasijalle 5 yliopistoon.
    Avoimen kautta aloittelen opintoja, ja ens keväänä sitten toivottavasti onnistaa pääsykokeissa! Onnee sulle opiskeluihin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vitsi miten pienestä sulla jäi koulupaikka kiinni.. :/ Ensi vuonna varmasti pääset sisään, tsemppiä jo nyt! Ja kiitos kovasti (:

      Poista
  6. Oon itse nyt lukion kakkosella ja oikis on ollu mulla unelmana monta vuotta. Osaatko antaa mulle mitään vinkkejä mitkä vois jo nyt auttaa mua opiskelun kannalta? (esim. kirjotettavien aineiden suhteen) Sun blogi on ihan mun lemppari ja opiskelupostaukset kiinnostais mua ainakin tosi paljon! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ootpa sä tiennyt jo nuoresta mikä sua kiinnostaa, hieno juttu! :) Pitkistä aineista toki saa esim. kielten ja matikan osalta paremmin lähtöpisteitä, ja kielitaidosta ylipäätään nyt on varmasti hyötyä lähes alalla kuin alalla. Yhtenä tärkeänä tietty äidinkieli! Mun mielestä tärkeintä mitä lukiossa voi tehdä esimerkiksi opiskeluja varten on hioa omaa luku- ja opiskelutekniikkaa jo nyt kuntoon, vaikka korkeakoulussa opiskelu eroaakin jossain määrin lukio-opiskelusta eikä kaikki samat metodit välttämättä toimi.. :)

      Poista
  7. Ihana kuulla, että pääsit juuri sinne opiskelemaan mihin olet haaveillut pääseväsi! Tsemppiä alkavaan kouluvuoteen!

    Itsellä on edessä ensimmäinen välivuosi ja luultavasti melko samanlainen siitä on tulossa kuin sullakin, töitä, matkustelua ja pääsykokeisiin lukemista... Milloin sä aloitit pääsykokeisiin lukemisen? Itse pohdin olisiko nyt jo hyvä aika aloittaa vai esimerkiksi vasta kuukauden päästä. Kun olit keväällä Helsingissä valmennuskurssilla, kestikö se kuukauden? Missä asustelit sen aikaa? Olitko yksityisellä vuokralla vai jonkinmoisessa solussa? Itse mietin myös valmennuskurssille osallistumista, mutta tarvitsin myös jonkinlaisen asumismuodon siksi aikaa.

    Täältä blogisi puolelta on kyllä kiva lukea näitä opiskelujuttuja, kun on itsellekin niin ajankohtaisia! Blogisi on kyllä ihan super!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon <3

      Mä aloitin pääsykokeisiin lukemisen vasta huhtikuun alussa, koska silloin ilmestyivät pääsykoemateriaalit :> En tiedä koska sun materiaalit ilmestyy, eli riippuu tietty siitä! Eikä varmaan kannata alottaa liian aikaisin, että jaksaa sitten kokeeseen asti painaa täysillä matskujen parissa :) Mun kurssi kesti about 7 viikkoa, ja asustelin sen aikaa kalustetussa asunnossa SATO Hotellikodissa. Se oli tosi helppo vaihtoehto, mutta miinuksena korkea hinta, oon varma että edullisempiakin asumisvaihtoehtoja löytyy jos jaksaa nähdä vaivaa :)

      Ihana kuulla, kiitos! :) Vietähän mukava ja rentouttava välivuosi <3

      Poista
  8. Itsellä on abivuosi nyt alussa, ja hyi että tää on kamalaa! Aikomuksena on hakea kauppakorkeaan ens keväänä ja näin toteuttaa monivuotinen unelma. Oonki saanut ylppäreistä itelleni järkyttävän stressitaakan, kun kauppikseen on hyvillä ylppäriarvosanoilla hiukan paremmat mahdollisuudet päästä. Itkua ja hampaitten kiristystä sisältyy siis mun opiskelija-arkeen. Luojan kiitos tää ei kestä kauaa, ja harvoin niitä unelmia ihan ilmaiseksi, ilman työntekoa saavutetaan. Eiköhän tää siis oo kaiken arvoista! Tsemppiä sulle tuleviin opintoihin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kääks, muistan tunteen! Ylppärit ovat totta kai merkittävässä roolissa, mutta onneksi ne ovat yllättävän nopeasti ohi, ja sitten pääsetkin jo pääsykoekirjojen pariin. Vaikkei sulla oo tulossa helppo kevät, niin nyt kun jaksat, palkitaan kova työ takuulla. Tolla sun asenteella pääset varmasti pitkälle, toivon että pääset unelmiesi kouluun! :) Kiitos <3

      Poista
  9. Mulla on ihan päinvastainen kokemus välivuodesta, kun on vanhempien kanssa sellaista rahariitaa että säästöön rahaa ei tuu mikä vähän kuin ois edellytys suurimmalle osalle noista kivoista jutuista mitä mainitsit... mutta pitää silti pysyä positiivisena ja kirjoittaa vaikka vähän maltillisempi bucket list-lopulle välivuodelle :D kiva että sulla oli kuitenkin hyvä kokemus välivuodesta ja huippua että pääsit sisään kouluun!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, harmi kuulla.. :/ Mutta tosi kiva kun kommentoit, koska on kiva saada vähän erilaistakin näkökulmaa välivuodesta. Ihanaa että oot silti päättänyt pysyä positiivisena, tsemppiä sulle kovasti ihana <3

      Poista
  10. Sellanen "3 asiaa" postaus voisi olla ihan hauska mitä nyt on blogeissa näkynyt😊 Esimerkiksi annibilla oli juuri!

    VastaaPoista